Kirjaimia Kertulta

Kerttu Hakalan blogi.

Tarpeetonta kesäkuu 14, 2011

Filed under: Politiikka — kruttu @ 7:52 pm
Tags: , ,

Lähdin hakemaan Pietiä hoidosta kahdelta. Suunnattiin bussipysäkille ja ooteltiin bussia puoli tuntia. Käytiin kahvilla ja mentiin vuoropäiväkotiin, jonne Pietin siis vein kokouksen ajaksi. Siitä käpöttelin vartin verran kokoukseen, joka kesti pari tuntia. Kiirehdin hakemaan Pietin, jälleen bussipysäkille, jossa odoteltiin taas lähes puoli tuntia. Erona toiseen suuntaan nähden oli vain, että bussia ei tullut tällä kerralla ollenkaan. Tai tuli se, kun olin jo kävelemässä pois pysäkiltä ja puhuin puhelimessa Savonlinjojen tyypin kanssa siitä että menikö se nyt sitten ohi vai ei. Lopulta tämä kokousreissu kotoa kotiin kesti viisi ja puoli tuntia, vaikka kokous itsessään oli ohi puolessatoista tunnissa.

Tässä välissä kuulin kokouksessa, että seudullisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ei kyllä pidä mihinkään joukkoliikenteeseen sitten liikaa satsata. Kyllä täällä henkilöautolla kuljetaan, ei se joukkoliikenne vaan Mikkelin kokoisessa kaupungissa kerta kaikkiaan kannata. Tämä siis lautakunnan jäsenen mielipiteenä lausuttua (ei minun, ylläri ylläri).

Minne minun sitten pitäisi mennä? Ei minulla ole varaa autoon. Tai ajokorttiin. Ei minulla ole halua ajaa ajokorttia, saati hankkia autoa. Olen valmis odottelemaan busseja jatkossakin, kunhan niitä sentään kulkee. Mutta olen jotenkin ajatellut, että tulevaisuus ei olisi niin synkkä, että vuoroja vääjäämättä ajettaisi alas ja kaikkien tarvitsisi hommata perheeseen kakkosauto. Kysehän ei siis ole välttämättä siitä, että pärjäisi kokonaan ilman autoa (muut kuin jotku mun kaltaiset itu-tyypit mahdollisesti), mutta että pärjäisi ilman kahta autoa perheessä. Tai että sitä autoa ei tarvitsisi käyttää ihan kaikilla arkimatkoilla. Tai että se auto voisi olla yhteinen jonkun kanssa. Tai että vaikka kuinka monta vaihtoehtoa.

Joukkoliikenteen käyttäjät ovat lautakunnan keskusteluissa usein ”mummot, koululaiset – ja joskus Kerttu”, kuten mun varajäseneni ilmapiiriä joskus summasi. Pistää vihaksi, ettei joukkoliikennettä oikeasti nähdä tasa-arvokysymyksenä, vaikka se selvästi sellainen on. Kaikilla ei ole varaa omistaa autoa ja ajaa ajokorttia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ajaa autoa, vaikka haluaisivatkin. Eivätkä kaikki halua. Silti myös näiden ihmisten pitäisi saada asua jossain muualla kuin kävelyetäisyyden päässä kaikesta.

Mulla on sellainen olo, ettei mun kaltaisia ihmisiä tahdota yhtään lisää. Mitäs tekevät elämän vaikeaksi, muuttavat Mikkeliin moiset pääkaupunkiseutulaiset urbaanivihreät (paitsi etten ole pääkaupunkiseudulta enkä kovin urbaanikaan). Menis takaisin tuokin Kerttu täältä meiän väkilukua lisäämästä.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s