Kirjaimia Kertulta

Kerttu Hakalan blogi.

Autoton kerrostalo Kiiskinmäelle? lokakuu 9, 2012

Autopaikkojen varaaminen on asemakaavoituksen murheenkryyni. Autot vievät pihatilaa ja toisaalta maan alle kaivaminen maksaa eikä ole aina edes mahdollista. Useamassa kaupungissa (esimerkiksi Tampereella, Vantaalla ja Helsingissä) on meneillään hankkeita, joissa suunnitellaan hyvien kulkuyhteyksien päähän kerrostaloja, joihin ei autopaikkoja varata lainkaan.

On aika kummallinen normi, että autopaikkoja varataan Mikkelissäkin aika poikkeuksettä vähintään yksi per 80 neliötä asuintilaa. Kerrostaloasujan, joka tällaisesta talosta ostaa huoneiston, maksaa samalla autopaikkojen rakentamisesta ja ylläpidosta yhtiövastikkeessaan. Autopaikan rakentaminen maksaa useamman kymmenen tuhatta euroa, yhden siis. Autopaikattomat kerrostalot ovatkin parhaimmillaan halpa vaihtoehto niille, jotka eivät kuitenkaan autopaikkaa käyttäisi. Vaikka taloyhtiö ottaisi autopaikan käytöstä maksun, ei maksu juuri koskaan kata autopaikkainvestointia.

Nämä ajatukset nousivat kirkkaasti mieleeni lukiessani päivän epistolaa eli lautakunnan esityslistaa. Kiiskinmäen Esson korttelille on valmistunut kaavaluonnos, jossa alue muutetaan asumiskäyttöön. Siihen voisi rakentaa nelikerroksisen kerrostalon.

Eiköhän siitä voisi tehdä autottoman kerrostalon! Esityksessä on autopaikkoja yksi per 75 neliötä. Parannus on kieltämättä valtava siihen nähden, että tällä hetkellä koko tontti palvelee autoja, ja olen iloinen että kaava tulee mitä todennäköisimmin hyväksyttyä lautakunnassa (siitä aiemmin informoitaessa ei ainakaan soraääniä kuulunut). Sijainniltaan tämä alue olisi loistava rakentaa ilman autopaikkarasitetta: keskusta on kilometrin päässä, kauppaan on alle 500 metriä ja muitakin palveluita löytyy ihan vierestä. Terveyskeskus taitaa muuttaa jossain vaiheessa Pankalammelta keskustaan, mutta on se sekin siinä vielä, ja iäkkäämmille suunnattuja palveluja löytyy myös.

Aion siis tuoda tämän vaihtoehdon esille kokouksessa ja kuulostella, josko siitä joku muukin innostuisi. Jos yhtään intoa muilta löytyy, voisin tehdä myös esityksen asiasta. Tärkeintä olisi saada autottomasta kerrostalosta jonkinnäköinen varteenotettava vaihtoehto, joka jäisi mieleen pyörimään.

Mainokset
 

3 Responses to “Autoton kerrostalo Kiiskinmäelle?”

  1. kruttu Says:

    Kannattaa muuten lukea Otso Kivekkään mainio kirjoitus aiheesta: http://otsokivekas.fi/2012/01/flyygelihuone/ .

  2. Autoton kerrostalo Mikkeliin olisi tervetullut! Aiemmin tehty hieno päätös Pankalan kaukaloiden paikalle rakennettavista taloista vesitettiin mielestäni sillä, että mahdollistettiin maanpäällisten autopaikkojen teko, jos rakentaja niin haluaa. Tämä vaihtoehto tarjoamalla Mikkelin komeimmalta paikalta Mikaelin ja puistojen kupeessa tullaan todennäköisesti menettämään rutkasti kerrosneliöitä, kun rakentaja kuitenkin menee yli sieltä mistä aita on matalin ja tekee parkkipaikan maan päälle. Pankalassa olisi riittänyt jo se, että velvoitetaan edes siihen maanalaiseen pysäköintiin!
    Itse olen hiukan huolissani koko ajatuksesta rakentaa kerrostalo tuohon risteykseen. Kyllähän se tiivistää, mutta se on melukohteeksi todettu, Otavankadun liikennemäärät eivät ole laskemaan päin, ja tuo kerrostalo olisi Otavankadussa käytännössä kiinni, ja vieläpä yhdessä niistä risteyksistä, joissa kadun liikenne jatkuvasti pysähtelee – ja siten kohta kiihdyttää. Sillä puolella Otavankatua muut Lehmuskylän kerrostalot on kuitenkin viety säällisen matkan päähän kadusta jo aikanaan. Tokihan melua vahtii ympäristöpuoli ja lausuu sitten aikanaan jotakin, mutta talot on sijoitettu nyt niin, että piha-alue ja parvekkeet saavat Otavankadun liikennemelun osakseen. Rakentamisen pitää kuitenkin olla paitsi ekologista, myös terveellistä.

  3. kruttu Says:

    Kiitos Pekka kommenteista. Pekka on siis mun varajäsen lautakunnassa ja siten hyvin perillä tämän puolen asioista.

    Tavallaan vois ajatella niinkin, että autottomana tuo talo ei ainakaan lisäisi Otavankadun melua. Mutta melunäkökulma on aika aiheellinen, kyllä. Jos autopaikat jättäisi pois, olisi talojen sommittelussa varaa kenties jopa lisätä puustoa talojen ja teiden välissä. Tämä pienentäisi meluhaittoja. Ylipäätään nyt suunnitelmassa on talojen ja puiston välissä juurikin autopaikat – onko siinä nyt laitaa, erottaa asukkaat autoilla puiston ihanuudesta?

    Meluasiasta muistaakseni on puhuttu tämän alueen yhteydessä aiemmin. Otan asian esille vielä lautakunnassa, mutta itse taidan kuitenkin tätä asumisrakentamista kannattaa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s